Wij zorgen voor passend onderwijs. Dat betekent dat wij inzetten op de beste ontwikkelingskansen voor ieder kind. Dat geldt voor het kind dat gemiddeld presteert, voor het kind dat extra hulp nodig heeft op reken- taal- of sociaal-emotioneel gebied en voor het kind dat (ver) bovengemiddeld presteert.
‘Bij ons mogen kinderen hun eigen eigenheid ontdekken, vormgeven en inzetten.’
Schoolondersteuningsprofiel
Het schoolondersteuningsprofiel (SOP) is een beschrijving van de voorzieningen die zijn getroffen voor de ondersteuning van leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Het schoolondersteuningsprofiel is voor ons het uitgangspunt bij:
- Het inrichten van ons onderwijs aan kinderen met specifieke onderwijsbehoeften.
- Het bepalen van de grenzen van de zorg.
- Het voldoen aan de wettelijke bepalingen die bestaan rondom de zorgplicht en passend onderwijs.
Klik hier voor het schoolondersteuningsprofiel.
Arrangementen
Voor sommige kinderen is extra ondersteuning of uitdaging nodig. Scholen stellen hiervoor zelf zogenaamde arrangementen voor hun leerlingen op. Per kind kijken we waar en hoe we een passend onderwijsaanbod het beste kunnen realiseren. Dat kan door het bieden van hulp die een school zelf in huis heeft, zoals extra aandacht bij het leren lezen of rekenen of een aanbod voor hoogbegaafde kinderen. Het kan ook gaan om zwaardere vormen van ondersteuning, bijvoorbeeld begeleiding van kinderen met gedragsproblemen of van kinderen met lichamelijke of geestelijke beperkingen. Bij de Vivente-groep – waarvan CBS De Ark deel uitmaakt – hebben we kennis en ervaring in huis om uw kind passend onderwijs te geven.
‘Wij dagen kinderen uit altijd het beste uit zichzelf te halen binnen de eigen mogelijkheden.’
Lees hieronder meer over:
- EUREKA-lessen op VO
- Toelating Speciaal (Basis) Onderwijs
Columbus groep of EUREKA-lessen
De sociale gevolgen van hoogbegaafdheid kunnen groot zijn. Verveling, perfectionisme (inclusief faalangst), onzekerheid en hyperactiviteit zijn veelgehoorde problemen. Het risico op onderpresteren is dan groot. Om dat te voorkomen is het belangrijk dat een kind zich op zijn of haar eigen niveau kan ontwikkelen. Voor de leerlingen uit groep 4 t/m 8 is er een mogelijkheid om deel te nemen aan de activiteiten van de Columbusgroep. Voor de leerlingen uit groep 7 en 8 van de Vivente-scholen is er tevens ook nog de mogelijkheid om Eureka-lessen te volgen. Alleen leerlingen die gescreend zijn, komen hiervoor in aanmerking. In zes blokken van vijf lessen ontvangen deze leerlingen passend onderwijs op een aantal scholen uit het Voortgezet Onderwijs.
Voor zowel de Columbusgroep als de Eurekalessen geldt dat kinderen worden uitgedaagd om hun grenzen te verleggen en stimuleren een onderzoekende houding. De lessen zijn niet alleen gericht op onthouden, begrijpen en toepassen, maar vooral ook op analyseren, evalueren en creëren. Doordat de leerlingen tijdens deze lessen andere kinderen ontmoeten die eenzelfde manier van leren hebben, worden ze uitgedaagd tot samen leren en samenwerken, iets wat voor veel van hen geen vanzelfsprekendheid is.
Toelating Speciaal (Basis) Onderwijs
Wij zetten ons in voor de ontwikkelmogelijkheden van onze leerlingen. Soms lukt dat niet (meer) binnen onze eigen scholen. Dan kunnen wij, in overleg met de ouders/verzorgers, een verwijzing aanvragen naar het Speciaal (Basis) Onderwijs (SBO of SO) bij de Commissie Toewijzen Toelaatbaarheid (CTT). Aanmelden gaat altijd via de school. Ouders kunnen hun kind niet rechtstreeks aanmelden bij de CTT.
Het Samenwerkingsverband PO 2305 beslist op verzoek van een schoolbestuur of een leerling toelaatbaar is tot het (S)BO. Wanneer u het niet met deze beslissing eens bent, kunt u schriftelijk een klacht indienen:
Samenwerkingsverband 2305PO
Postbus 290
8000AG Zwolle
info@2305PO.nl